۱- استمرار در انجام عمل صالح
۲- استمرار در اطاعت و فرمانبرداری از خداوند متعال
مهمتر از عبادت استمرار آن است.
تداوم بر بندگى حق، سبب پیدا شدن یقین است.
وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ (الحجر:۹۹)
و پروردگارت را عبادت کن تا برایت یقین فرا رسد.
۳- اعتکاف در ماه مبارک رمضان برای مداومت در فرمانبرداری از خداوند است.
۴- استمرار بر گفتن و یا پخش اذان از مساجد باعث تداوم و استمرار در ادای نماز سر وقت می شود.
۵ - روح بشر تا ابد استمرار خواهد داشت:
زَعَمَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَن لَّن یُبْعَثُوا قُلْ بَلَى وَرَبِّی لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلْتُمْ وَذَلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرٌ (التغابن:۷)
۷- صدقه جاری : صدقه جاری به اعمالی گفته می شود که پس از مرگ نیز انسان از نتایج آن اجر و حسنه و پاداش اخروی می برد. مانند: مشارکت در ساخت مسجد- کتاب ها و تحقیقاتی که فرد پس از مرک از خود جای گذاشته و داشتن فرزندان صالح.
۸- نمازهای پنج گانه در روز برای استمرار ارتباط انسان با خدای عزوجل است.
یکی از عبارت هایی که در قرآن کریم آمده است و برای آن حدی مشخص نشده است، «ذکرالله» است: «یا ایهاالذین ءامنوا اذکروا الله ذکرا کثیرا؛ ای کسانی که ایمان آورده اید، خدا را یاد کنید، یادی بسیار.» (احزاب:۴۱)
یاد خدا، تأثیر به سزایی در آرامش دلها دارد. قرآن کریم، ذکر خدا را به عنوان برترین داروی آرام بخش قلب ها معرفی می نماید و قلب مؤمنان را بدلیل ذکر نام خداوند، سرشار از آرامش ملکوتی می داند و می فرماید: «الذین ءامنوا و تطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب؛ آنان که ایمان آورده اند و دلهایشان به یاد خدا آرامش می یابد. آگاه باشید که دلها به یاد خدا آرامش می یابد.» (رعد:۲۸)
کسی که دلش را محل یاد خدا قرار می دهد، همه اضطرابها و نگرانی هایش از بین می رود، به صفا و آرامشی درونی می رسد و هیچ وحشتی از غیر خدا ندارد.
---------
وَقَالَ یَا بَنِیَّ لاَ تَدْخُلُواْ مِن بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُواْ مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ وَمَا أُغْنِی عَنکُم مِّنَ اللّهِ مِن شَیْءٍ إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَعَلَیْهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ (یوسف:۶۷)
و (در بدرقه آنها) گفت: اى پسران من، همگى از یک در (از دروازههاى شهر یا دربار عزیز) وارد نشوید و از درهاى متفرق وارد شوید (تا مورد حسد حسودان یا خطر بد چشمان یا سوء ظن درباریان قرار نگیرید) و من هرگز از شما چیزى را که از سوى خداست دفع نتوانم کرد فرمان نافذ و حکومت (بر جهان هستى) جز براى خدا نیست، بر او توکل کردم و توکل کنندگان باید تنها بر او توکل کنند
نزول تدریجی قرآن:
و قال الذین کفروا لو لا نزل علیه القرآن جملة واحدة کذلک لنثبت به فؤادک ورتلناه ترتیلا ( فرقان:32)
آنانکه کافر شدند گفتند: چرا قرآن یکباره بر او نازل نشد، بله یکباره نازل نکردیم، تا قلب تو را ثبات و آرامش بخشیم، و بدین منظور آیه آیهاش کردیم.
-----
ترک تدریجی شراب در اسلام:
برای ترک مشروبات الکلی در صدر اسلام جامعه پذیرش ترک یکباره آنرا نداشته فلذا خداوند طی ۴ مرحله ترک مشروبات و حرام کردن آنرا از طریق آیات خود اعلام نموده است.
--------
نمازهای واجب ۵ بار در شبانه روز از طرف خداوند متعال برای مسلمانان تکلیف شده است.
صبح - ظهر - عصر - مغرب و عشا
-----------
اوقات امساک در ماه رمضان از سحر (اذان صبح) تا مغرب (اذان مغرب) است.
--------
روزه نافله - روزه گرفتن در روزهای دوشنبه و پنج شنبه و در روزهای روشن ۱۳-۱۴-۱۵ ماه قمری
خداوند در قرآن حکیم می فرماید:
قَالُوا یَا ذَا الْقَرْنَیْنِ إِنَّ یَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَکَ خَرْجًا عَلَى أَن تَجْعَلَ بَیْنَنَا وَبَیْنَهُمْ سَدًّا (الکهف: ۹۴)
ترجمه فولادوندگفتند: «اى ذو القرنین، یأجوج و مأجوج سخت در زمین فساد مىکنند، آیا [ممکن است] مالى در اختیار تو قرار دهیم تا میان ما و آنان سدّى قرار دهى؟»
قَالَ مَا مَکَّنِّی فِیهِ رَبِّی خَیْرٌ فَأَعِینُونِی بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُمْ رَدْمًا (الکهف: ۹۵)
ترجمه فولادوندگفت: «آنچه پروردگارم به من در آن تمکّن داده، [از کمک مالى شما] بهتر است. مرا با نیرویى [انسانى] یارى کنید [تا] میان شما و آنها سدّى استوار قرار دهم.»
آتُونِی زُبَرَ الْحَدِیدِ حَتَّى إِذَا سَاوَى بَیْنَ الصَّدَفَیْنِ قَالَ انفُخُوا حَتَّى إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِی أُفْرِغْ عَلَیْهِ قِطْرًا (الکهف: ۹۶)
ترجمه فولادوندبراى من قطعات آهن بیاورید، تا آن گاه که میان دو کوه برابر شد، گفت: «بدمید» تا وقتى که آن [قطعات] را آتش گردانید، گفت: «مس گداخته برایم بیاورید تا روى آن بریزم.»
فَمَا اسْطَاعُوا أَن یَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا (الکهف: ۹۷)
ترجمه فولادوند[در نتیجه، اقوام وحشى] نتوانستند از آن [مانع] بالا روند و نتوانستند آن را سوراخ کنند.
---------------------
عسل داروی شفا بخش:
« یخرج من بطونها شراب مختلف الونه فیه شفاء لناس » سوره نهل آیه 69
از درون شکم « زنبوران عسل » نوشیدنی با رنگ های مختلف خارج می شود که در آن شفا برای مردم است.
می دانیم در گلها و گیاهان , داروهای حیات بخشی نهفته شده است که هنوز معلومات ما با اطلاعات وسیعی که از داروهای گیاهی داریم نسبت به آن ناچیز است و جالب اینکه دانشمندان از طریق تجربه به این حقیقت رسیده اند که زنبوران به هنگام ساختن عسل آنچنان ماهرانه عمل می کنند که خواص درمانی و دارویی گیاهان کاملاً به عسل منتقل شده و محفوظ می ماند.
-----------------
بدن انسان از مواد ترکیبی مختلفی ساخته شده است.
"فتبارک الله احسن الخالقین"...(مؤمنون، 23/14)
تبارک باد بر خدایى که بهترین خلق کننده هاست.
-------------
خلقت حضرت آدم (علیهالسلام) و آفرینش او :
آدم(علیهالسلام) از دو بعد تشکیل شده، جسم و روح، خدا نخست جسم او را آفرید، سپس از روح خود در او دمید و به صورت کامل او را زنده ساخت. از آیات مختلف قرآن و تعبیرات گوناگونی که درباره چگونگی آفرینش انسان آمده، به خوبی استفاده میشود که انسان در آغاز، خاک بوده است.
إِنَّ مَثَلَ عِیسَى عِندَ اللّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثِمَّ قَالَ لَهُ کُن فَیَکُونُ (آل عمران:59)
مثل عیسی در نزد خدا ، چون مثل آدم است که او را از خاک بیافرید و به او، گفت : موجود شو پس موجود شد.
--------
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِینٍ (المؤمنون:۱۲)
و همانا انسان را از عصارهاى از گل آفریدیم
ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِی قَرَارٍ مَّکِینٍ (المؤمنون:۱۳)
سپس (نسل) او را به صورت نطفهاى (عصارهاى از مواد اولیه زمین) در قرارگاهى استوار (قرارگاه رحم) قرار دادیم
ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ (المؤمنون:۱۴)
آنگاه نطفه را لخته خونى کردیم، و لخته خون را به پاره گوشتى مبدل نمودیم پس آن را استخوانها کردیم، آنگاه به استخوانها گوشتى پوشاندیم، سپس آن را آفرینشى دیگر دادیم [و در آن روح دمیدیم]. پس پرخیر و پاینده است خدایى که بهترین آفرینندگان است
لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ ... (البقره: ۲۵۶)
در دین اجبارى نیست چرا که راه از بیراهه آشکار شده است.
---------
هَذَا یَوْمُ الْفَصْلِ الَّذِی کُنتُمْ بِهِ تُکَذِّبُونَ (الصافات:۲۱)
(آرى) این همان روز داورى (خداوند) و جدا شدن (نیکان از بدان) است که آن را تکذیب و انکار مىکردید
----------
الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ (الزمر:۱۸)
آنهایى که سخنان را گوش فرا مىدهند و از بهترین آنها پیروى مىکنند، آنها هستند که خدا هدایتشان کرده و آنها هستند که صاحبان خرد نابند
--------
وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (آل عمران ۱۰۴)
باید از شما گروهى باشند که (مردم را) به سوى کار خیر دعوت نمایند و به کار نیک امر کنند و از کار زشت بازدارند، و آنهایند که رستگارند
----
إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ (البقره:۲۲۲)
خدا توبه کاران و پاکى طلبان را دوست دارد
---------
یَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَیُرْبِی الصَّدَقَاتِ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ کُلَّ کَفَّارٍ أَثِیمٍ (البقره:۲۷۶)
خداوند ربا را نابود مىکند (برکت مال ربوى را مىبرد) و صدقات را فزونى مىبخشد، و خداوند هیچ کفرانکننده گنهکارى را دوست نمىدارد
---------
خدای تعالی در قران کریم با تکرار دو جمله در آیات متعدد چند دسته از افراد را مورد محبت خود و چند دسته افراد را دور از محبت خود معرفی کرده و آنها را از هم جدا کرده است. ان دو جمله این است: «ان الله یحب» و « ان الله لا یحب» که در ادامه این جملات صفات پسندیده و ناپسند را آورده و به انها اظهار محبت و یا اظهار غضب فرموده است.
آن آیات به شرح ذیل می باشند:
إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ (بقره : ۱۹۰)
قطعاً خدا متجاوزین را دوست نمیدارد.
إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ مَنْ کَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا (نساء : ۳۶)
چون قطعاً خدا، کسی که متکبّر و فخرفروش باشد، دوست نمیدارد.
إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ مَنْ کَانَ خَوَّانًا أَثِیمًا (نساء: ۱۰۷)
زیرا خدا افراد خیانتکار و گناهکار را دوست نمیدارد.
إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ (مائده:۸۷)
قطعاً خدا متجاوزین را دوست ندارد.
إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْخَائِنِینَ (انفال:۵۸)
قطعاً خدا افراد خائن را دوست نمیدارد.
إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ (حج: ۳۸)
حتماً خدا هیچ خیانتکار ناشکری را دوست ندارد.
إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْفَرِحِینَ (قصص:۷۶)
قطعاً خدا شادهای (به زخارف دنیا را) دوست ندارد.
إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ (قصص:۷۷)
قطعاً خدا فسادکنندگان را دوست نمیدارد.
إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ (لقمان:۱۸)
قطعاً خدا هیچ متکبّر مغروری را دوست نمیدارد.
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ (بقره:۱۹۵)
قطعاً خدا نیکوکاران را دوست میدارد.
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ (بقره:۲۲۲)
خدا توبهکنندگان و پاککنندگان روح را دوست میدارد.
وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ (آل عمران:۱۳۴)
خدا نیکوکاران را دوست میدارد.
وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ (آل عمران:۱۴۶)
خدا صابرین را دوست میدارد.
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ (آل عمران: ۱۵۹)
چون قطعاً خدا کسانی را که توکّل میکنند، دوست دارد.
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ (مائده : ۱۳)
خدا نیکوکاران را دوست میدارد.
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ (مائده: ۴۲)
قطعاً خدا عادلها را دوست میدارد.
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ (توبه:۴)
قطعاً خدا پرهیزگاران را دوست میدارد.
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ (توبه:۷)
خدا قطعاً پرهیزگاران را دوست میدارد.
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ( حجرات:۹)
قطعاً خدا اهل قسط را دوست میدارد.
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ (ممتحنه:۸)
قطعاً خدا عدالتکنندگان را دوست میدارد.
---------
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (نور:۳۱)
و به زنان باایمان بگو که چشمان خود را (از نگاه به عورت غیر و بدن مرد اجنبى) فرو بندند و عورتهاى خود را (تمام بدن را غیر از صورت و دست ها، از اینکه در معرض دید اجنبى قرار گیرد) حفظ کنند، و زیور و زینت خود و جاهاى آن را (مانند، گردن، سینه، موهاى سر، بازوان و ساقهاى پا) آشکار نسازند، جز آنچه (بر حسب ضرورت عرفى) پیداست (مانند لباسهاى رو و صورت و دستها)، و باید روسرىهاى خود را بر روى گریبانها بزنند (تا گردن و سینه پوشانده شود)، و زیور (و جاهاى زیور) را بر کسى آشکار نسازند جز بر شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنهاى همجنس خودشان یا بردههاى ملکىشان یا مردان عقب مانده تابع خانواده که نیاز شهوانى ندارند یا کودکانى که نیروى آمیزش با زنها را ندارند، و (زنانى که خلخال در پا دارند) پاهاى خود را (محکم) به زمین نزنند تا زینتهایى که پنهان مىدارند معلوم گردد. و همگى شما- اى مؤمنان- به سوى خدا (در تمام ابعاد انسانى) بازگردید، باشد که رستگار شوید
--------
ترک محرمات در قرآن:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (المائده: ۹۰)
اى کسانى که ایمان آوردهاید، شراب و قمار و بتها و تیرهاى قرعه پلیدند [و] از عمل شیطانند. پس، از آنها دورى گزینید، باشد که رستگار شوید.
ولا یغتب بعضکم بعضاً
...بعضی از شما بعض دیگر را غیبت ننمایند.
یا ایها الذین آمنو اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم و لا تجسسوا
ای اهل ایمان از بسیاری گمانها پرهیز نمائید، زیرا برخی از گمانها گناهند.
وَلَا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیَاةِ الدُّنیَا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَرِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَأَبْقَى (طه: ۱۳۱)
و زنهار چشم مدوز به آنچه از زینت زندگى دنیا به گروهى از آنان دادهایم، تا آنها را در آن امتحان کنیم، و روزى پروردگار تو بهتر و پایدارتر است
وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ (الانفال: ۴۶)
از خدا و رسولش اطاعت کنید و با هم نزاع نکنید که سست شوید و هیبت شما از بین برود، و صبر پیشه کنید که خدا با صابران است