تحقیقات قرآنی

بر اساس اصول خلاقانه و تفکر ابداعی

تحقیقات قرآنی

بر اساس اصول خلاقانه و تفکر ابداعی

بعضی حق را نمی فهمند:

أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَکْثَرَهُمْ یَسْمَعُونَ أَوْ یَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلًا (فرقان:۴۴) 

  • یا گمان کرده ای که بیشترینشان می شنوند و می فهمند ؟ اینان چون ، چارپایانی بیش نیستند ، بلکه از چارپایان هم گمراه ترند. 
  •  

    وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لاَّ یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ یَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ (الاعراف: ۱۷۹) 
  • برای جهنم بسیاری از جن و انس را بیافریدیم ایشان را دلهایی است ، که بدان نمی فهمند و چشمهایی است که بدان نمی بینند و گوشهایی است که بدان نمی شنوند اینان همانند چارپایانند حتی گمراه تر از آنهایند اینان خود غافلانند
  • تفکر در قرآن

     تعداد تکرار:

    ۴۹ آیه در مورد مشتقات عقل (العقل)

    ۲۹ آیه دعوت به نگریستن(النظر)

    ۴۸ آیه دعوت به دیدن (التبصر )

    ۴ آیه دعوت به تدبر (التدبر )

    ۱۶ آیه  دعوت به تفکر ( للتفکر)

    ۲۰ آیه دعوت به تفقه (التفقه ) 

    ۲۶۹ آیه دعوت به تذکر ( التذکر)

    ü

    ۱۰ - کنش پیشاپیش

    وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ (الانفال:۶۰) 

    و تا مى‏توانید در برابر آنها نیرو و اسب‏هاى آماده و زین کرده، بسیج کنید تا با آن، دشمن خدا و دشمن خودتان و دیگر دشمنان را که آنها را نمى‏شناسید و خدا مى‏شناسد، بترسانید و هر چه در راه خدا انفاق کنید به تمامى به شما بازگردانده مى‏شود و بر شما ستم نمى‏شود. 

    -------- 

    قَالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِینَ دَأَبًا فَمَا حَصَدتُّمْ فَذَرُوهُ فِی سُنبُلِهِ إِلاَّ قَلِیلاً مِّمَّا تَأْکُلُونَ  (یوسف:۴۷) 

    گفت: هفت سال پى در پى با جدّیت تمام کشت مى‏کنید، پس آنچه را درو کردید در خوشه خود به‏جا نهید جز اندکى را که مى‏خورید.

    ۳- کیفیت موضعی

    إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ (مائده: ۴۲)

    قطعاً خدا عادلها را دوست‌ می‌دارد. 

    -----------  

       عدل چبود؟ وضع اندر موضعش      ظلم چبود؟ وضع در نا موضعش(مولوی)


    شاید این همان دریایی باشد که در قرآن به آن اشاره شده است


    In a tourism filled city of Skagen you can see this incredible natural sight.  This city is the most northern point of Danish people…..where the Baltic sea “meets” the North sea.  < /SPAN>Two different seas can not be combined together thus creating this line
    و این همان چیزی است که در قرآن آمده است
     

    در شهر توریستی اسکاگن (شمالی ترین شهر دانمارک)

    جایی که دریای بالتیک و دریای شمالی بهم می پیوندند اما با هم یکی نمی شوند..

    و شاید این تفسیری از آیات قرآن باشد..

    ***

    سورة مبارکه الرحمن:

    مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ (19) بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ (20) فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ (21) یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ (22)

    19. دو دریا را به گونه ای روان کرد که با هم برخورد کنند. 20. اما میان آن دو حد فاصلی است که به هم تجاوز نمی کنند. 21. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟
    22. از آن دو، مروارید و مرجان خارج مى شود.

    ***

    سوره مبارکه فرقان آیه 53:

    « و هو الذی مَرَجَ البحرینِ هذا عَذبٌ فُراتٌ و هذا مِلحً اُجاجً وَ جَعَلَ بَینَهما بَرزَخا و حِجراً مَهجوراً»

    و اوست کسی که دو دریا را موج زنان به سوی هم روان کرد این یکی شیرین و آن یکی شور و تلخ است و میان آن دو حریمی استوار قرار داد.

    ***

    سوره مبارکه نمل آیه 61:

    اَمَّنْ جَعَلَ الْاَرْضَ قَرَارًا وَ جَعَلَ خِلالَهَا اَنْهَارًا وَ جَعَلَ لَهَا رَوَاسِیَ وَ جَعَلَ بَینَ الْبَحْرَیْنِ حَاجِزًا ءَاِلهٌ مَعَ اللهِ بَلْ اَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ ﴿61﴾

    [آیا شریکانی که مى پندارند بهتر است] یا آن کس که زمین را قرارگاهى ساخت و در آن رودها پدید آورد و براى آن، کوهها را [مانند لنگر] قرار داد، و میان دو دریا برزخى گذاشت؟ آیا معبودى با خداست؟ [نه،] بلکه بیشترشان نمى دانند.