مثال ۱ - یکی از نقشه های قتل پیامبر توسط کفار این بود که از هر قبیله ای یک نفر جمع شدند تا خون پیامبر بین قبایل تقسیم شود .
مثال ۲ - تقسیم وزارت حج عربستان به حجاج داخلی و حجاج خارجی و تقسیم منا به بخش های ( الف , ب , ج و ... ) باعث موفقیت بیشتر در مراسم اخیر حج شده است.
مثابل ۳ - تقسیم بندی قرائت قرآن به نوارها یا فایل های صوتی مجزا
مثال ۴ - تقسیم قرآن کریم به اجزاء و اجزاء به احزاب , و ربع و یک هشتم و آیات برای راحت تر حفظ کردن و مرور آن.
مثال - ۵تقسیم قرآن در جلسات ختم قرآن : کل قرآن کریم بین افراد بگونه ای تقسیم می شود که در مدت کمتر از یک ساعت و حتی نیم ساعت کل قرآن ختم می شود
مثال ۶ - تقسیم بهشت و جهنم به درجات مختلف:
در آیات متعددی از قرآن کریم آمده است که برای بهشت و جهنم درهائی وجود دارد از جمله در این دو آیه: «و سیق الذین کفروا الی جهنم زمرا حتی اذا جاءوها فتحت ابوابها؛ و کسانی که کافر شدند گروه گروه به سوی جهنم رانده می شوند وقتی به دوزخ رسیدند درهای آن گشوده می شود»(زمر، آیه ۷۱)؛ «و سیق الذین اتقوا ربهم الی الجنه زمرا حتی اذا جاءوها و فتحت ابوابها؛ و کسانی که تقوای الهی پیشه کردند گروه گروه به سوی بهشت برده می شوند و هنگامی که به آن می رسند درهای بهشت گشوده می شود».(همان، آیه ۷۳)
اما در خصوص تعداد این درها قرآن کریم در باره بهشت ساکت است ولی در مورد جهنم تنها در یک آیه آمده است که دارای هفت در است: «ان جهنم لموعدهم اجمعین، لها سبعه ابواب لکل باب منهم جزء مقسوم؛ و دوزخ میعادگاه همه آنهاست هفت در دارد و برای هر دری گروه معینی از آنها تقسیم شده اند».(حجر، آیه ۴۳ و ۴۴)
-----------------
مثال ۷ - تقسیم بشر به مذکر و مونث و قبایل مختلف از جانب خداوند عزوجل:
یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر وانثى و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم ان الله علیم خبیر (الحجرات: ۱۳)
((اى مردم ما شما را از یک مرد و یک زن آفریده و به شعبه ها و فرقه هاى مختلفى تقسیم کردیم تا همدیگر را بشناسید؛ که همانا گرامى ترین شما نزد خدا، با تقواترین شما است و خدا از حال شما کاملا آگاه است )).
-------------
قرآنشناسان در یک تقسیمبندی کلّی سورههای قرآن را به چهار گروه عمده تقسیم نموده و بر آن نام خاصی نهادهاند.
1. السَّبع الطُّوَل: (طُوَل جمع طُولی مؤنث اَطْول، مثل کُبَر جمع کُبری) هفت سوره بزرگ قرآن که اکثر گفتهاند عبارتند از: بقره، آل عمران، نساء، مائده، انعام، اعراف، امّا در مورد هفتمین سوره اختلاف است که به نقل از سعید بن جبیر سوره یونس است، و بعضی دیگر سوره کهف گفتهاند.
2. المئون: این سورهها از <طُوَل» کوتاهتر بوده، و آیاتشان متجاوز از صد آیه است که عبارتند از: التوبه، النحل، هود، یوسف، الکهف، الاسراء، الانبیاء، طه، المؤمنون، الشعراء و الصّافات.
3. المثانی: سورههایی که آیاتشان از صد کمتر است که تقریباً بیست سورهاند. دلیل آن که این سورهها را مثانی گفتهاند، قرار گرفتن این سورهها پس از <مئون» است. <ثَنْی» به معنای میل و عطف است. وجوه دیگری نیز برای معنای مثانی ذکر کردهاند.
4. المفصّل: سورههای کوتاه را مفصل نامیدهاند. چون کوتاهند و با <بسمله» از هم فصل و جدا میشوند. و یا آن که فواصل آیات در این سورهها به نسبت زیادتر است. در این که آخرین سوره از مفصّل <ناس» است، اختلافی نیست. اما در مورد اولین سوره مفصّل، اختلاف فراوانی است. سیوطی دوازده قول را نقل کرده که از میان آنها التمهید سوره <الرحمن» را انتخاب نموده است؛ در حالی که مناهل العرفان و موجز علومالقرآن، اولین سوره مفصّل را <حجرات» ذکر کردهاند.
در حدیثی از رسول خدا(ص) نقل شده است که فرمود:
اُعْطیتُ مکانَ التوراةِ، السبعَ الطُوَل، و اُعطیت مکانَ الزَبورِ، المئین و اُعطیتُ مکانَ الإنجیلِ، المثانی و فُضِّلْتُ بِالمفصّل؛ به جای تورات، هفت سوره بلند قرآن و به جای زبور، سورههای مئون و بهجای انجیل، سورههای مثانی به من داده شد و با وجود سورههای مفصّل بر دیگران برتری یافتم.
نوع دیگری دستهبندی برای سورههای قرآن ذکر نمودهاند؛ نظیر سورههای ممتحنات، مسبّحات، حوامیم (آنها که با <حم» آغاز میشوند) و سورههای عزائم (سورههایی که سجده واجب دارند: سجده، فصّلت، نجم و علق).